[Senior-staff-physics-and-astronomy] Important : HRMAM-zine 12 december 2022 > Transparent and Predictable Working Conditions Act
Beta NAT Secretariaat
natsecr.beta at vu.nl
Wed Dec 14 12:20:37 CET 2022
Dear all, we would like to ask you pay attention to the section on the “Transparent and Predictable Working Conditions Act”.
These items you need to be aware of and act accordingly as there are direct consequences :
1. Under the Working Hours Adjustment Act, an employee could already request an extension or reduction of his working hours.
But please note: an employee with a temporary employment contract can also request an indefinite contract in this context.
If that request is not responded to or is responded to too late (within one month in writing and with reasons) , the employee can claim an indefinite contract.
1. Notice period
In the case of temporary employment contracts longer than 6 months, the employer must notify in writing (by e-mail) no later than 1 month before the employment contract ends whether or not the employment contract will be extended (see Article 8.2 of the Collective Labor Agreement). If the employer does not notify in writing in time whether or not the employment contract will be continued, the employee can claim compensation.
Please read the article below or here<https://mail.mailings.vu.nl/optiext/optiextension.dll?ID=y_jNeGXTRt%2BAv4j587lvQ4bDAc9u7nFEEuTi3fu4X9PG5eUFexBWYP2deUnevBVmg9Zl9T%2BO50wWpxoMEmgT_Njyyg>
From: HRM, Arbo & Milieu <info at mail.mailings.vu.nl<mailto:info at mail.mailings.vu.nl>>
Sent: maandag 12 december 2022 13:20
To: Ribbink, E.J. (Ilse) <e.j.ribbink at vu.nl<mailto:e.j.ribbink at vu.nl>>
Subject: HRMAM-zine 12 december 2022
[logo Vrije Universiteit Amsterdam]<https://mail.mailings.vu.nl/optiext/optiextension.dll?ID=y_jUVoputZcSqSBQYy0RQx7YjF9%2Bu8W61yayHjIaq6wwM97xKuCN_hDs%2B2fHggtWbd1tuuaZHiUMaZfhgQZrx0cXJd>
Online versie [pijltje] <https://mail.mailings.vu.nl/optiext/optiextension.dll?ID=y_jNeGXTRt%2BAv4j587lvQ4bDAc9u7nFEEuTi3fu4X9PG5eUFexBWYP2deUnevBVmg9Zl9T%2BO50wWpxoMEmgT_Njyyg>
Kerstgeschenk
Jaarafsluiting
Hogere reiskosten
Arbeidsvoorwaarden
Jaargesprekken
Projob preferred supplier
Plan van Aanpak uploaden
HRMAM-zine 12 december 2022
English below
Kerstgeschenk
Vanaf half december kunnen medewerkers van de VU een kerstgeschenk uitzoeken in de webwinkel. Medewerkers met een dienstverband bij de VU en beurspromovendi ontvangen een mail met een persoonlijke code. In samenwerking met de VU Boekhandel is er weer een uitgebreid assortiment samengesteld. Medewerkers kunnen het bedrag ook doneren aan een goed doel. Het kerstgeschenk wordt naar het huisadres van de medewerker verzonden. Op VU.nl is meer informatie beschikbaar over het kerstgeschenk<https://mail.mailings.vu.nl/optiext/optiextension.dll?ID=y_jDHZt4gvKK1NCK_ugcqvhsoqJJ51LKGoXeu7Jfrb9E9nlfirbhdwSW%2B%2BI1J773eA82tWYvhv86DANuwVxJnAC_hh4Ikl>.
[https://vu.slgnt.eu/images/VU/HRM/kerstgeschenk.jpg]
Jaarafsluiting HRM: consequenties voor niet-afgeronde HRM-processen
De jaarafsluiting van de HRM-administratie is deze week een feit. Er kunnen geen nieuwe indiensttredingen, ontslagen, wijzigingen en (voorschot)betalingen met betrekking tot 2022 meer in behandeling worden genomen. Voor declaraties loopt de deadline vandaag af.
Alle niet-afgeronde HRM-processen die nog in het systeem staan worden op dinsdag 13 december door de HRM Servicedesk collectief afgekeurd. De initiator ontvangt daarvan een notificatie. Indien gewenst kunnen deze processen dan met een ingangsdatum vanaf 1 januari 2023 opnieuw worden ingevoerd.
Een uitzondering geldt voor de HRM-processen voor externen. Deze worden niet door de HRM Servicedesk afgekeurd, omdat externen niet via de payroll worden verloond.
Hogere reiskostenvergoeding en uitbreiding keuzemodel
HRM is verheugd te kunnen melden dat de VU en de vakorganisaties in het Lokaal Overleg<https://vu.nl/nl/medewerker/beleid-en-organisatie/lokaal-overleg-vrije-universiteit-amsterdam> nog voor de feestdagen overeenstemming hebben bereikt over een verhoging van de reiskostenvergoeding woon-werkverkeer, een uitbreiding van het keuzemodel en een verhoging van de vergoeding voor zakelijke dienstreizen. De afspraken worden per 1 januari 2023 van kracht.
HRM heeft hiervoor diverse berekeningen gemaakt om de maximale financiële ruimte te bepalen. Daarbij is gekeken naar het beschikbare budget, het aantal reisdagen, de stijging van het aantal medewerkers en de prijsstijgingen in het ov. Het resultaat daarvan levert de volgende verbeteringen op:
1. Reiskosten woon-werkverkeer en thuiswerkvergoeding
- De basisvergoeding voor medewerkers met een ingevulde reisverklaring wordt verhoogd van € 0,075 naar € 0,12 per kilometer (mits niet wordt gereisd met een motorvoertuig).
- De basisvergoeding voor medewerkers met een toegewezen parkeerpas wordt verhoogd van € 0,04 naar € 0,06 per kilometer.
- De fiscale uitruil wordt verhoogd van € 0,20 tot € 0,22 (opgebouwd uit € 0,21 + € 0,01).
De thuiswerkvergoeding blijft ongewijzigd. Deze vergoeding wordt niet op lokaal niveau tussen de VU en de vakbonden besloten, maar is een cao-afspraak.
2. Keuzemodel Arbeidsvoorwaarden
- De uitruil voor de fiets wordt verhoogd van € 1.500 naar € 2.000 om duurzaamheid te stimuleren en een (elektrische) fiets voor de lange afstand woon-werkverkeer beter te faciliteren.
- Een fietsverzekering wordt als nieuw doel in het keuzemodel opgenomen, mits de fiets waarvoor de verzekering wordt afgesloten is uitgeruild via het keuzemodel.
- De fietsaccessoires worden als nieuw doel in het keuzemodel opgenomen voor maximaal € 82, mits de fiets waarvoor de accessoires worden aangeschaft is uitgeruild via het keuzemodel.
Deze wijzigingen zijn pas vanaf februari in het keuzemodel beschikbaar. In januari is het keuzemodel immers dicht, behalve voor het doel extra inkomen.
3. Dienstreizen
- De bijdrage aan zakelijke kilometers wordt verhoogd van € 0,19 naar € 0,21. De verhoogde vergoeding geldt voor de zakelijke ritten die gemaakt worden vanaf 1 januari 2023. Ook is de afspraak gemaakt dat deze vergoeding voortaan meegroeit met wat maximaal fiscaal onbelast vergoed mag worden (voor 2024 is dat € 0,22).
Momenteel worden de systemen en de informatie op VU.nl aangepast aan deze veranderingen en verzorgt HRM de communicatie naar de medewerkers.
[https://vu.slgnt.eu/images/VU/HRM/reiskosten2.jpg]
Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden
Een medewerker kon vanuit de Wet aanpassing arbeidsduur al om uitbreiding of vermindering van zijn arbeidsduur vragen. Met de invoering van de Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden kan een medewerker ook om “meer voorspelbare en zekere arbeidsvoorwaarden” vragen. Een verzoek hiertoe kan ingediend worden door medewerkers die langer dan 26 weken in dienst zijn. Dat moet schriftelijk, waaronder per e-mail. De werkgever moet er binnen een maand schriftelijk en gemotiveerd op reageren. Doet de werkgever dat niet, dan wordt de arbeidsovereenkomst geacht te zijn aangepast conform het verzoek van de medewerker.
Maar let op: een medewerker met een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan in dit kader ook om een vast dienstverband vragen. Als op dat verzoek niet of te laat wordt gereageerd, dan kan de medewerker een vast dienstverband claimen.
Aanzegtermijn
Bij tijdelijke arbeidsovereenkomsten langer dan 6 maanden moet de werkgever uiterlijk 1 maand voordat de arbeidsovereenkomst afloopt, schriftelijk (per mail) laten weten of de arbeidsovereenkomst wel of niet wordt verlengd (zie artikel 8.2 van de cao). Als de overeenkomst wordt voortgezet moet de werkgever aangeven onder welke voorwaarden. Als de werkgever niet op tijd schriftelijk laat weten of de arbeidsovereenkomst wel of niet wordt voortgezet, dan kan de medewerker aanspraak maken op een vergoeding van 1 maandsalaris of anders naar evenredigheid van het aantal dagen dat de werkgever te laat is. In een gesprek mededelen of bespreken dat een arbeidsovereenkomst verlengd wordt of niet is dus niet afdoende.
Als het ontslag door de leidinggevende wordt ingevoerd via de self service, ontvangt de medewerker van de HRM Servicedesk een ontslagbrief. Bij een verlenging volgt er echter niet automatisch een bevestiging vanuit de HRM Servicedesk of vanuit het systeem. Leidinggevenden moeten medewerkers met tijdelijke arbeidsovereenkomsten dus zelf tijdig en schriftelijk op de hoogte stellen van een verlenging en de voorwaarden waaronder verlengd wordt.
Voldoen aan deze verplichting kan vrij eenvoudig door de verlenging als volgt te bevestigen:
Op [datum] eindigt jouw tijdelijke arbeidsovereenkomst van rechtswege. Hierbij laat ik je weten dat jouw arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd wordt verlengd tot …. [datum] onder verder gelijkblijvende voorwaarden / onder de volgende voorwaarden: […].
Notificaties
Om leidinggevenden te attenderen op het naderende einde van een tijdelijke arbeidsovereenkomst en na te denken over verlenging of ontslag, ontvangt deze 2 maanden voor afloop een notificatie uit het systeem. Momenteel ontvangt ook de medewerker deze notificatie. Bij buitenlanders is dat 3 maanden voor afloop.
De medewerker ontvangt daarnaast 2 maanden tot 6 weken voor afloop van de tijdelijke arbeidsovereenkomst ook een notificatie vanuit de werk-naar-werkbegeleiding met onder meer informatie over het aanvragen van een WW-uitkering. Deze notificatie geeft onbedoeld soms onrust en onzekerheid onder de medewerkers, omdat deze min of meer gelijk loopt met de eerder genoemde notificatie die de leidinggevende ontvangt. Om dit te verhelpen en om de leidinggevende nog beter te informeren over het naderende einde van tijdelijke arbeidsovereenkomsten, wordt dit proces begin volgend jaar aangepast. Alle managers worden hierover via de HRMAM-zine geïnformeerd.
Jaargesprekken
[https://vu.slgnt.eu/images/VU/HRM/jaargesprek2.jpg]Heb je nog niet alle jaargesprekken van 2022 afgerond? Eind januari maakt HRM de balans op van het aantal gevoerde jaargesprekken. Hierbij worden de afgeronde jaargesprekformulieren met het jaartal 2022 geteld als percentage van het aantal automatisch uitgestuurde taken. Loop je tegen problemen aan bij de afronding, neem dan contact op met de HRM Servicedesk<https://vu.nl/nl/medewerker/aan-het-werk/servicedesks> of kijk of de oplossing in de handleiding<https://assets.vu.nl/d8b6f1f5-816c-005b-1dc1-e363dd7ce9a5/d856af3f-2d4b-4259-9893-e660e3004150/Handleiding%20jaargesprek_v3.pdf> staat. Het is ook mogelijk om voor een groep leidinggevenden van jouw afdeling of eenheid een online demo aan te vragen. Neem voor meer informatie contact op met Kitty van der Heijden<mailto:k.j.m.vander.heijden-lek at vu.nl> van HRM.
Projob wederom preferred supplier voor uitzendkrachten
[https://vu.slgnt.eu/images/VU/HRM/projob.png]De afgelopen maanden heeft de VU een aanbesteding gedaan voor uitzendkrachten tot en met schaal 9. In totaal hadden 6 bureaus zich ingeschreven. Na beoordeling van de stukken en een presentatieronde is de opdracht gegund aan Projob. Met ingang van 1 januari 2023 gaat de VU een nieuw contract aan met uitzendbureau Projob als ‘preferred supplier’. Dit houdt in dat we geen overgangsperiode hebben, maar de afspraken en prijzen gaan wel wijzigen door het nieuwe contract. Projob is erg blij dat zij de samenwerking met de VU mogen voortzetten.
De informatie over de Uitzendovereenkomst op VU.nl<https://vu.nl/nl/medewerker/start-dienstverband/nieuwe-externe-medewerker> bevat de directe links om een aanvraag te doen voor een uitzendkracht. Als je liever telefonisch de aanvraag wilt doen, dan kan dat ook.
Plan van Aanpak uploaden in het verzuimvolgsysteem
Het nieuwe verzuimvolgsysteem werkt met webformulieren voor het invullen en opslaan van een Plan van Aanpak. Bij medewerkers met een wat langere verzuimgeschiedenis waar al een bestaand Plan van Aanpak voor is, kan dit plan ook als pdf worden toegevoegd aan het verzuimdossier. Daarvoor is een handleiding<https://services.vu.nl/esc?id=sc_cat_item&sys_id=d2f8019c971651943d47fdffe153af35> beschikbaar.
Je ontvangt deze e-mail omdat je tot de doelgroep behoort van de HRM-zine. De HRM-zine wordt verstuurd aan: medewerkers HRMAM, directeuren bedrijfsvoering, directeuren diensten, leidinggevenden, business controllers. Ondernemingsraad, Lokaal Overleg, International Office en functioneel beheer HR. Heb je vragen, stuur dan een e-mail naar hrm-zine at vu.nl<mailto:hrm-zine at vu.nl>
[logo Vrije Universiteit Amsterdam]<https://mail.mailings.vu.nl/optiext/optiextension.dll?ID=y_jUVoputZcSqSBQYy0RQx7YjF9%2Bu8W61yayHjIaq6wwM97xKuCN_hDs%2B2fHggtWbd1tuuaZHiUMaZfhgQZrx0cXJd>
Online version [pijltje] <https://mail.mailings.vu.nl/optiext/optiextension.dll?ID=y_jNeGXTRt%2BAv4j587lvQ4bDAc9u7nFEEuTi3fu4X9PG5eUFexBWYP2deUnevBVmg9Zl9T%2BO50wWpxoMEmgT_Njyyg>
Christmas gift
Year-end closing
Higher travel allowance
Working Conditions
Annual consultations
Projob preferred supplier
Uploading Action Plan
Christmas gift
Starting in mid-December, VU Amsterdam employees can choose a Christmas gift from the online store. Employees with employment at VU Amsterdam and scholarship PhD students will receive an email with a personal code. In cooperation with the VU Bookstore, an extensive assortment has again been put together. Employees can also donate the amount to charity. The Christmas gift will be sent to the employee's home address. More information about the Christmas gift<https://mail.mailings.vu.nl/optiext/optiextension.dll?ID=y_jy1XIXG1pxNcQDzlEETrP%2BLFvbnWvQR1YfX0UMfh9w9olVt7kJTccP_iYZQS%2B7aAyXUKHiKq%2BgC582LLf6fWvXGMe6Vs> is available on VU.nl.
[https://vu.slgnt.eu/images/VU/HRM/kerstgeschenk.jpg]
Year-end closing HR: consequences for non-completed HR processes
This week the year-end closing of the HR administration is a fact. New hires, terminations of employment, changes and (advance) payments with regard to 2022 can no longer be processed. For expenses claims the deadline ends today.
All non-completed HR processes that are still in the system will collectively be rejected by the HR Service Desk on Tuesday 13 December. The initiator receives a notification about the rejection. If necessary, these processes can then be re-entered with an effective date as of 1 January 2023.
An exception applies to the HR processes for external parties. These are not rejected by the HR Service Desk, because external parties are not paid via payroll.
Higher commuting allowance and expansion of the optional model
HR is pleased to announce that VU Amsterdam and the trade unions in the Local Consultative Body<https://vu.nl/en/employee/policy-and-organisation/local-consultative-body> have reached agreement before the holidays on an increase in the commuting allowance, an expansion of the optional model and an increase in the allowance for business travel. The agreements will take effect on 1 January 2023.
HR has made various calculations to determine the maximum financial resources. The available budget, the number of commuting days, the increase in the number of employees and the price increases in public transport were examined. The result of this provides the following improvements:
1. Commuting allowance and working from home allowance
- The basic allowance for employees with a completed commuting statement will be increased from € 0.075 to € 0.12 per kilometre (provided they do not travel by motor vehicle).
- The basic allowance for employees with an allocated parking pass will be increased from € 0.04 to € 0.06 per kilometre.
- The tax exchange is increased from € 0.20 to € 0.22 (composed of € 0.21 + € 0.01).
The working from home allowance remains unchanged. This allowance is not decided on a local level between VU Amsterdam and the trade unions, but is arranged in the Collective Labour Agreement.
2. Optional Model for Terms and Conditions of Employment
- The exchange for the bicycle will be increased from € 1,500 to € 2,000 to stimulate sustainability and better facilitate an (electric) bicycle for long-distance commuting.
- A bicycle insurance is included as a new goal in the optional model, provided that the bicycle for which the insurance is taken out has been exchanged via the optional model.
- The bicycle accessories are included as a new goal in the optional model for a maximum of € 82, provided that the bicycle for which the accessories are purchased has been exchanged via the optional model.
These changes will be available in the optional model from February. After all, the optional model is closed in January, except for the goal extra income.
3. Business travel
- The contribution to business kilometres will be increased from € 0.19 to € 0.21. The increased reimbursement applies to business trips made from 1 January 2023. It has also been agreed that from now on this reimbursement will grow in line with the maximum tax-free reimbursement (€ 0.22 for 2024).
The systems and information on VU.nl are currently being adapted to these changes. HR will take care of the communication to the employees.
[https://vu.slgnt.eu/images/VU/HRM/reiskosten2.jpg]
Transparent and Predictable Working Conditions Act
Under the Working Hours Adjustment Act, an employee could already request an extension or reduction of his working hours. With the introduction of the Transparent and Predictable Working Conditions Act, an employee can also ask for “more predictable and secure employment conditions”. A request for this can be submitted by employees who have been employed for more than 26 weeks. This must be done in writing, which includes by e-mail. The employer must respond to this within one month in writing and with reasons. If the employer does not do so, the employment contract is deemed to have been amended in accordance with the employee's request.
But please note: an employee with a temporary employment contract can also request an indefinite contract in this context. If that request is not responded to or is responded to too late, the employee can claim an indefinite contract.
Notice period
In the case of temporary employment contracts longer than 6 months, the employer must notify in writing (by e-mail) no later than 1 month before the employment contract ends whether or not the employment contract will be extended (see Article 8.2 of the Collective Labour Agreement). If the agreement is continued, the employer must indicate under what conditions. If the employer does not notify in writing in time whether or not the employment contract will be continued, the employee can claim compensation of 1 month's salary or otherwise in proportion to the number of days that the employer is late. Announcing or discussing in a conversation that an employment contract will be extended or not is therefore not sufficient.
If the dismissal is entered by the manager via self-service option, the employee will receive a letter of dismissal from the HR Service Desk. However, in case of an extension, this does not automatically produce a confirmation from the HR Service Desk or from the system. Managers must therefore inform employees with temporary employment contracts themselves in good time and in writing about an extension and the conditions under which it is extended.
It is quite easy to comply with this obligation by confirming the extension as follows:
Your temporary employment contract ends by operation of law on [date]. I hereby inform you that your temporary employment contract will be extended until…. [date] under otherwise identical conditions / under the following conditions: […].
Notifications
To alert managers to the approaching end of a temporary employment contract and to consider extending or dismissing it, they receive a notification from the system 2 months before the end. Currently, the employee also receives this notification. For foreigners, this is 3 months before the end.
The employee will also receive a notification from work-to-work guidance 2 months to 6 weeks before the end of the temporary employment contract, including information about applying for unemployment benefits. This notification sometimes unintentionally causes alarm and uncertainty among employees, because it more or less coincides with the aforementioned notification that the manager receives. To remedy this and to better inform the manager about the approaching end of temporary employment contracts, this process will be adjusted early next year. All managers will be informed via the HRMAM-zine.
Annual consultations
[https://vu.slgnt.eu/images/VU/HRM/jaargesprek2.jpg]Haven't you completed all 2022 annual consultations yet? At the end of January HR will draw up the balance sheet of the number of annual consultations conducted. The completed annual consultation forms for the year 2022 will be counted as a percentage of the number of tasks automatically sent out. If you encounter problems with the completion, please contact the HR Service Desk<https://vu.nl/en/employee/at-work/service-desks> or see if the solution is available in the manual<https://assets.vu.nl/d8b6f1f5-816c-005b-1dc1-e363dd7ce9a5/05552bfc-84cd-4929-bdb2-05ecd2a6b7fe/Manual%20annual%20consultation_v3.pdf>. It is also possible to request an online demo for a group of managers from your department or unit. Please contact Kitty van der Heijden<mailto:k.j.m.vander.heijden-lek at vu.nl> of HR for more information.
Projob once again preferred supplier for temporary workers
[https://vu.slgnt.eu/images/VU/HRM/projob.png]In recent months, VU Amsterdam has put out a tender for temporary agency workers up to and including scale 9. A total of 6 agencies had registered. After assessment of the documents and a presentation round, the contract was awarded to Projob. As of 1 January 2023, VU Amsterdam will enter into a new contract with temporary employment agency Projob as 'preferred supplier'. This means that we do not have a transition period, but the agreements and prices will change due to the new contract. Projob is very happy that they can continue the collaboration with VU Amsterdam.
The information about Temporary agency work on VU.nl<https://vu.nl/en/employee/start-employment-contract/onboarding-external-employees> contains the direct links to apply for a temporary worker. If you prefer to make the application by telephone, that is also possible.
Uploading Action Plan in the absence tracking system
The new absence tracking system works with web forms to complete and finalize an Action Plan. For employees with a longer absence history who already have an existing Action Plan, this can also be added to the absence file as a pdf. A manual<https://services.vu.nl/esc?id=sc_cat_item&sys_id=d2f8019c971651943d47fdffe153af35> with more information is available.
You receive this email because you belong to the target audience of the HRM-zine. The HRM-zine is sent to: HRMAM employees, directors of operations, directors of services, executives, business controllers. Works Council, Local Consultation, International Office and HR functional management. If you have any questions, please send an email to hrm-zine at vu.nl<mailto:hrm-zine at vu.nl>
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <https://listserver.vu.nl/pipermail/senior-staff-physics-and-astronomy/attachments/20221214/058ca433/attachment-0001.html>
More information about the Senior-staff-physics-and-astronomy
mailing list